Forum
RARE BESTIARY (polska wersja)
Quote from Makadamia on 16 February 2021, 18:24... czyli niecodzienne pozycje bestiariusza w pigułce.
INTRO
Od kiedy do gry wprowadzono możliwość zdobycia charmów za punkty otrzymane poprzez wypełnianie kolejnych pozycji bestiariusza, dużym zainteresowaniem cieszą się potwory i wierzchowce, których nie spotkamy na co dzień. Zabicie tych rzadkich kreatur często wynagradzana jest większą ilością punktów, podczas gdy zabite sztuki policzyć można na palcach jednej ręki.
W tym poradniku znajdziecie wszystkie informacje na temat wybranych przeze mnie niecodziennych pozycji. Mam nadzieję, że zebranie ich w jedno miejsce okaże się pomocne i zmotywuje was do wypełniania swojego bestiariusza 🙂
[expand title="Crustacea Gigantica"]
CRUSTACEA GIGANTICA
Wymagana ilość: 5
Wartościowy łup: Giant Crab Pincers
Crustacea Gigantica to dość popularny i intensywnie poszukiwany potwór zarówno ze względu na bestiariusz, jak i dzięki możliwości oswojenia go jako wierzchowca.
UWAGA!
Warto już w tym miejscu podkreślić, że każdy potwór będący wierzchowcem może być zarówno złapany, jak i zabity za razem! Po użyciu przedmiotu oswajającego, potwór jeszcze przez ułamek sekundy zostaje przy nas. W tym momencie musimy zadać mu śmiertelny cios. Niestety w tym wypadku przedmiot oswajający Titanicę nie daje 100% gwarancji skuteczności, dlatego stosując tę metodę w najgorszym wypadku zostaniemy bez nowego mounta, za to z kolejną ubitą sztuką do bestiariusza!
Spotkać ją można na 3 różne sposoby:
- Treasure Island
Aby móc wykopać dziurę w oznaczonym na mapie miejscu, konieczne musicie mieć przy sobie Treasure Map wypadającą z piratów.
Pamiętajcie, by nie kupować mapy skarbów od NPC John na wyspie!
Homarzycę spotkacie na poziomie - 2.
Pojawia się tu pojedyncza sztuka co około 3-5 dni.
Dojście na miejsce jej respawnu jest łatwe nawet dla postaci z 8 levelem, dlatego gracze najczęściej sprawdzają jej obecność logując tam swoje niskopoziomowe postacie z założonym Stealth Ringiem. Niewidzialnych widzi tam tylko Crustacea Gigantica, więc w przypadku niepowodzenia pozostają oni bezpieczni.
- Calassa
Crustacea Gigantica pojawia się tam w 2 miejscach pokazanych na mapce poniżej:
Jako pierwszą spotkać możemy tę na południu. Kolejną (po 5 godzinach licząc od godziny spawnu południowej) - na północy. Pojawia się ona co około 3-5 dni.
Niestety ta lokalizacja wyklucza wykorzystanie noobcharów do sprawdzania homara. Wokół spotkać możemy mnóstwo różnych Quar i Massive Water Elementali gotowych do ataku.
CIEKAWOSTKA:
Jak widać na zdjęciu powyżej, Crustacea Gigantica nie znika, dlatego możliwe jest spotkanie zarówno pierwszej, jak i drugiej - jednocześnie.
- Oramond Sunken Lands (Seacrest Grounds)
Crustacea Gigantica pojawia się tutaj z wykorzystaniem zupełnie innego mechanizmu wprowadzonego do gry wraz wprowadzeniem wyspy Oramond. Polega on na naprzemiennym pojawianiu się wybranych potworów po zabiciu poprzedniego. W tym wypadku pojawiają się Abyssal Calamary i z bardzo małą szansą – Crustacea Gigantica. Aby ją wywołać, należy zabijać kalmary do skutku.
Poniżej przedstawiam 3 sprawdzone przeze mnie lokalizacje, choć jest ich na pewno dużo więcej:
PORADA:
Do uzupełnienia tej pozycji warto wykorzystać weekend przyspieszonego respawnu i udać się w parę osób na Seacrest Grounds. Są tam 3 lokalizacje znajdujące się blisko siebie, gdzie spotkacie Abyssal Calamary. Wystarczy, że podzielicie się tak, aby każdy zabijał kalmary na wybranym obszarze i w przypadku powodzenia - zawołał resztę, by mogli uderzyć homarzycę.
[/expand]
[expand title="Thornfire Wolf i Crystal Wolf"]
THORNFIRE WOLF I CRYSTAL WOLF
Wymagana ilość: 5
Wartościowy łup: brak
Do uzupełnienia zarówno jednej, jak i drugiej pozycji wymagana jest znajomość Thornfire World Change.
W dniu, gdy Shadowthorn opanowują ogniste elfy (Firestarter) a cała forteca płonie – możemy wywołać spawn Thornfire Wolfa. W tym celu używając specjalnie przygotowanego wiadra ze świętą wodą gasimy wszechobecny ogień. W trakcie wykonywania tej czynności w oznaczonym na mapie miejscu pojawia się wilk wraz z pomarańczowym komunikatem widocznym nawet w mieście Venore - "Unleash the fire wolves and burn the house of the enemy."
W tym momencie możemy go zabić i powtarzając to pięciokrotnie uzupełnić bestiariusz.
Wilk pojawia się z losową częstotliwością - każdemu płomieniowi przypisany jest niewielki % szansy na wywołanie go. W związku z tym mając szczęście możemy przywołać 2 Thornfire Wolfy z minuty na minutę, a przy sporym pechu - nie wywołać żadnego.
Warto też dodać, że całkowicie zgaszone Shadowthorn zapłonie na nowo po każdym resecie podłogi - wraz z włączeniem światów po ich zapisie, a następnie 6h, 12h i 18h później.
Jak powszechnie wiadomo, prowadząc Thornfire Wolfa do świątyni zlokalizowanej we wschodniej części fortecy i zmuszając go do przejścia po „bog water” sprawiamy, że zamienia się on w Crystal Wolfa.
Aby uzupełnić obydwie pozycje musimy wywołać pojawienie się ognistego wilka az 10 razy!
PORADA:
Istnieje też inny sposób znacznie ułatwiający wykonanie obydwu pozycji jednocześnie. Wywołujemy Thornfire Wolfa, a następnie prowadzimy go do świątyni. W chwili, gdy wilk postawi krok na świętej wodzie zadajemy mu śmiertelny cios. W tym samym czasie pojawia się również Crystal Wolf.
Umożliwia nam to uzupełnienie zarówno jednej, jak i drugiej pozycji wywołując Thornfire Wolfa tylko 5 razy.
[/expand]
[expand title="Dire Penguin"]
DIRE PENGUIN
Wymagana ilość: 5
Wartościowy łup: brak
Dire Penguin to jedna z najłatwiejszych pozycji wśród tych rzadkich, wysoko punktowanych. Pojawia się zazwyczaj w miejscach, gdzie występuje duża grupa pingwinów, a ponieważ wygląda tak samo jak reszta - niezwykle łatwo go ominąć. Na tle innych pingwinów wyróżnia go charakterystyczny obszarowy atak.
Jedyna potrzebna nam informacja, to miejsca jego spawnu:
Pojawia się on nieregularnie, jednak z uwagi na minimum 10 lokalizacji, w których możemy go spotkać – bardzo trudno określić przedział czasowy dla poszczególnych spawnów. Mimo wszystko, patrząc na statystyki możemy zauważyć, że możliwe jest ubicie nawet paru pingwinów jednego dnia!
Możecie się przekonać sprawdzając screenshota wykonanego przez Zarana:
https://www.facebook.com/tibiabossescom/photos/a.710989992376885/1725004390975435/
Jeden pingwin został już zabity (widać to w hunt analyserze), a kolejny stoi obok niego.
[/expand]
[expand title=Draptor]
DRAPTOR
Wymagana ilość: 5
Wartościowy łup: Draptor Scales
UWAGA!
Draptor, jak każdy potwór będący wierzchowcem może być złapany i zabity za razem! Po użyciu przedmiotu oswajającego, potwór jeszcze przez ułamek sekundy zostaje przy nas – co widać na zdjęciu powyżej. W tym momencie musimy zadać mu śmiertelny cios. W przypadku Draptora metoda ta jest efektywna, ponieważ używając Music Boxa mamy pewność, że wierzchowiec zostanie oswojony już za pierwszym kliknięciem.
Spotkać je można na 2 różne sposoby:
- Parne Pola
Pierwszym sposobem jest najazd smoków na Parne Pola znajdujące się w północnej części Zao. Odbywa się on stosunkowo często (co około 5-10 dni). Rozpoznać go możecie po komunikacie:
00:00: The dragons of the Dragonblaze Mountains have descended to Zao to protect the lizardkin!
Podczas najazdu 15, 20 i 25 minut po pierwszym komunikacie pojawiać się będą fale smoków wraz z losową ilością Draptorów (kilka sztuk przez cały czas trwania najazdu).
Poniżej przedstawiam mapę z oznaczonymi obszarami, na których najczęściej spotkać można interesujące nas potwory. Ma ona jednak charakter orientacyjny!
CIEKAWOSTKA:
W 25 minucie wraz z ostatnią falą potworów spotkać możecie nie tylko Draptory, ale również smoczego bossa - Grand Mother Foulscale! Pojawia się on zawsze na północ od teleportu prowadzącego do Fazzraha (bossa znanego z Killing in the Name of... Quest).
- Razachai Palace
Draptory w pałacu pojawiają się na poziomie -3 co 4-7 dni w dwóch grupach po 1-3 sztuki, zlokalizowanych w oznaczonych na mapie miejscach.
Niepotwierdzone informacje:
Choć sama jeszcze nie przetestowałam tej teorii i ciężko mi przytoczyć konkretne przedziały czasowe, to najprawdopodobniej mechanizm ten przypomina spawn homarzycy na Calassie. Najpierw pojawia pierwsza grupa (1-2 Draptory), a po kilku godzinach druga grupa (1-2 Draptory). Mimo, że nie mogę tego potwierdzić, to myślę, że warto każdorazowo sprawdzać zarówno jeden, jak i drugi spawn i nie poddawać się nie widząc Draptorów w pierwszym pomieszczeniu.
[/expand]
[expand title="Elf Overseer"]
ELF OVERSEER
Wymagana ilość: 5
Wartościowy łup: brak
Kolejna pozycja, do uzupełnienia której wymagana jest znajomość Thornfire World Change.
Gdy poprzedniego dnia Shadowthorn stało w ogniu, po zapisie serwera rozpoczynającego umowny dzień panowanie nad fortecą przejmują Elfy. Wtedy też w trzech oznaczonych na mapie miejscach spotkać możemy pojedynczego Elfa Overseera.
Jedyną trudnością w uzupełnieniu tej pozycji jest fakt, że potwory te pojawiają się jednorazowo. By zadać obrażenia należy zalogować się niezwłocznie po zapisie serwera! Na zatłoczonych serwerach pozycja ta może stanowić spore wyzwanie.
[/expand]
[expand title="Feverish Citizen"]
FEVERISH CITIZEN
Wymagana ilość: 500
Wartościowy łup: brak
Choć nie jest to pozycja należąca do bardzo rzadkich, to do uzupełnienia jej przydaje się wiedza na temat mechanizmu pojawiania się tych potworów.
Jeśli NPC Ottokar nie otrzymał wystarczającej ilości Medicine Pouch, wtedy losowo co 30 lub 60 minut licząc od włączenia serverów po ich zapisie na ulicach miasta Venore pojawia się najazd Feverish Citizenów.
[/expand]
[expand title="Goblin Leader"]
GOBLIN LEADER
Wymagana ilość: 5
Wartościowy łup: brak
Prawdopodobnie z uwagi na ich niewielką ilość w grze, liderzy zakwalifikowani zostali do najrzadszych pozycji wśród potworów znanych z bestiariusza. Spotkać ich możemy na 3 różne sposoby:
- Tower Defence Quest
Podczas wykonywania jednego z questów - Tower Defence Quest, możemy zmierzyć sięz jednym z przedstawicieli liderów w miejscu oznaczonym na mapie:
Niestety po wykonaniu zadania nie będziemy mogli spotkać się z nim ponownie.
- najazd na Fermor Hills
Drugą, dużo bardziej efektywną metodą na uzupełnienie tej pozycji bestiariusza jest trafienie na najazd goblinów na południowy-zachód od Fermor Hills.
00:00: Goblins are preparing to attack Kazordoon from Femor Hills!
00:04: Goblins attack from Femor Hills!
00:06: Goblins attack from Femor Hills!
00:08: Danger! Now the goblin leaders attack Kazordoon from Femor Hills!
Wtedy wraz z czwartą falą pojawia się około 10 interesujących nas potworów.
- podziemia Fenrock
Najłatwiejszą pośród wszystkich opcji jest udanie się na wycieczkę po podziemiach Fenrock. Tam, zbaczając delikatnie z drogi do miasta Beregar, w oznaczonym na mapie miejscu, minąć możemy aż 7 Goblin Leaderów. Jednorazowa wycieczka w to miejsce gwarantuje uzupełnienie tej pozycji w bestiariuszu. Respawn liderów tutaj jest regularny. Oznacza to, że spotkacie ich zawsze i nie zmusza was to do czekania na żaden najazd!
[/expand]
[expand title="Insectoid Scout"]
INSECTOID SCOUT
Wymagana ilość: 500
Wartościowy łup: brak
Rasa stworzona przez szalonego naukowca z Yalahar zamieszkująca The Hive rozrosła się. Od czasu do czasu insekty wysyłają swoich zwiadowców, by znaleźli oni nowe tereny, które mogłyby zamieszkać. Insectoid Scout to słabszy odpowiednik Insectoid Workera. Zwiadowcy stali się jedną z trudniejszych do uzupełnienia pozycji w bestiariuszu. Choć trafienie na te stworzenia do codzienności nie należy, to należy zabić ich aż 500.
Insectoid Scout spotkać możemy na plantacjach na zachód od miasteczka Greenshroe. Ich obecność zależy od aktywności zmiany światowej "Insectoid Invasion". Niestety, aby przekonać się, czy danego dnia jest ona aktywna musimy udać się tam osobiście, ponieważ o zmianie tej nie jesteśmy informowani ani przez Towncryera, ani na tablicy ogłoszeń w Adventurer's Guild.
Warto rozpatrzyć uzupełnianie tej pozycji podczas weekendów przyspieszonego respawnu (w razie konieczności poczekać na taką okazję), ponieważ przy regularnym czasie odradzania się potworów całość zajmuje bardzo dużo czasu.
[/expand]
[expand title="Iron Servant, Golden Servant i Diamond Servant"]
IRON SERVANT, GOLDEN SERVANT I DIAMOND SERVANT
Wymagana ilość: 5
Wartościowy łup: Golden Can of Oil (Golden Servant)
Potwory te spotkać można biorąc udział w The Master's Voice World Change.
Najpierw musimy spotkać się z NPC Servant Sentry, znajdującym się w oznaczonym na mapie miejscu i poprosić go o Slime Gobbler , który pochłonie szlam z podłóg i ścian pomieszczenia poniżej.
Player: hi
Servant Sentry: The. Slime. Has. Entered. Our. Master. Has. Left! We. Must. Help.
Player: help
Servant Sentry: Defeat. Slime. We. Will. Why. Did. You. Kill. Us? Do. You. Want. To. Rectify. And. Help?
Player: yes
Servant Sentry: Then. Take. This. Gobbler. Always. Hungry. Eats. Slime. Fungus. Go.Schodząc na poziom - 2 pojawiamy się w piwnicy, gdzie spotkać możemy samego Mad Mage. W celu wywołania 20 fal servantów (każda kolejna następuje po wybiciu bieżącej) poprzedzających pojawienie się maga, niezbędne jest usunięcie 350 fragmentów szlamu z podłóg i ścian piwnicy. Można to zrobić samemu, można poprosić o pomoc innych graczy.
Aby móc zmierzyć się z falami servantów musimy usunąć minimum 25 fragmentów szlamu. Jeśli to nasi koledzy wyczyścili całą piwnicę, a my przyszliśmy "na gotowe", to w chwili pojawienia się servantów zostaniemy wyrzuceni z pomieszczenia i nie będziemy mogli wejść aż do czasu ponownego zanieczyszczenia podłogi i ścian.
Gdy wszystkie zanieczyszczenia zostaną pochłonięte przez Slime Gobblera na ekranie pojawi się pomarańczowy komunikat - "The floor vibrates as bizarre contraptions are being set in motion everywhere around you." W korytarzach zaczną się pojawiać interesujące nas servanty.
[/expand]
[expand title="Midnight Panther"]
MIDNIGHT PANTHER
Wymagana ilość: 5
Wartościowy łup: Panther Head , Panther Paw (spada zawsze)
Pantera to jedna z bardziej uciążliwych pozycji do uzupełnienia w naszym bestiariuszu. Dość trudno ją spotkać ze względu na rzadkość jej występowania. W dodatku poluje na nią mnóstwo osób chcąc ją oswoić, by stała się ich wierzchowcem. Zdarzają się też łowcy rzadkich trofeów zabijający panterę w celu zdobycia jej głowy. Konkurencja jest naprawdę duża.
UWAGA!
Midnight Panther, jak każdy potwór będący wierzchowcem może być złapany i zabity za razem! Po użyciu przedmiotu oswajającego, potwór jeszcze przez ułamek sekundy zostaje przy nas – co widać na zdjęciu powyżej. W tym momencie musimy zadać mu śmiertelny cios. W przypadku pantery metoda ta jest efektywna, ponieważ używając Music Boxa mamy pewność, że wierzchowiec zostanie oswojony już za pierwszym kliknięciem.
Midnight Panter spotkać możecie losowo w jednym z trzech oznaczonych na mapie miejsc. Pojedyncza sztuka pojawia się co 3 (rzadziej co 2 lub 4) dni. W czasie gdy szansa na spotkanie pantery jest największa w statystykach widzicie jako pierwszą cyfrę 3 lub jej wielokrotność:
Warto wiedzieć, że pantera która nie została zabita oraz sama nie zabiła żadnego gracza nie zostanie odnotowana w statystykach. Dotyczy to również tych spotkanych i oswojonych.
PORADA:
Przebiegając przez obszary, gdzie może pojawić się pantera nie spieszcie się! Zwróćcie też uwagę na grafikę rzuconych na was ataków. Midnight Panther jako jedyna z otaczających ją potworów zadaje obrażenia od energii, a jednocześnie potrafi być długi czas niewidzialna. Możecie jej nie widzieć, natomiast zauważyć jej atak:
[/expand]
[expand title="Nightfiend i Vicious Manbat"]
NIGHTFIEND I VICIOUS MANBAT
Wymagana ilość: 5
Wartościowy łup: brak
Obydwie pozycje uzupełnić można przy okazji jednego wydarzenia - pojawienia się bossa The Pale Count. Najazd ten poznać możecie po komunikacie:
00:00: The Pale Count has risen from his crypt deep under Drefia. Blood will flow.
Tak szybko, jak to tylko możliwe należy udać się w oznaczone na mapie miejsce na Drefii (poziom -5):
Po otworzeniu się sekretnego przejścia, które na co dzień jest za murem, należy zejść 2 poziomy niżej. Znajdziemy się w pomieszczeniu kształtem przypominającym nietoperza pełnym potworów, takich jak: Vampire, Vampire Bride, Nightfiend, Vicious Manbat i Banshee. To w tym pomieszczeniu The Pale Count pojawia się w swojej nieśmiertelnej formie.
Interesujące nas potwory spotkać możemy również poziom niżej (-8) w pomieszczeniu, gdzie dochodzi do starcia ze śmiertelną formą bossa.
Po pokonaniu bossa jego jaskinia, jak i cały zwykle niedostępny obszar pozostaną otwarte dla graczy jeszcze przez 10 minut (po upłynięciu tego czasu zostaniemy wyrzuceni przed mur, który na nowo oddzieli nas od jaskini The Pale Counta). Przez ten czas pojawiać się tam będą zarówno Nightfiendy, jak i Vicious Manbaty. Niestety tak duża ilość potworów na miejscu występuje jednorazowo. Po wybiciu wszystkich, respawn przez najbliższe 10 min wciąż działa, jednak interesujące nas potwory pojawiają się pojedynczo i sporadycznie.
poziom -5: 1x Vicious Manbat
poziom -6: 1x Vampire Bride, 1x Vampire Viscount
poziom -7: duża ilość Nightfiend, Vicious Manbat, Vampire Bride, Vampire, Vampire Viscount, Banshee
poziom -8: kilka Nightfiend, Vicious Manbat, Vampire Bride, Gravedigger
[/expand]
[expand title="Raging Fire"]
RAGING FIRE
Wymagana ilość: 5
Wartościowy łup: brak
Raging Fire w bestiariuszu uzupełnić możecie właściwie w każdej chwili, zależy to wyłącznie od was samych. Wymaga to zrobienia Hero of Rathleton Quest, a jeśli wykonaliście ten quest przed wprowadzeniem bestiariusza do gry - powtórzenia jednej z misji. W tym celu na trzecim obszarze, gdzie znaleźć możecie Vulcongry i Hellfire Fightery, należy aktywować osiem maszyn oznaczonych kropkami na mapie poniżej:
Po wykonaniu tej czynności wystarczy wejść w teleport znajdujący się po lewej stronie i przeniesieni zostaniecie do pomieszczenia, w którym po chwili zaczną pojawiać się interesujące was potwory.
[/expand]
[expand title="Terrified Elephant"]
TERRIFIED ELEPHANT
Wymagana ilość: 500
Wartościowy łup: brak
Przerażone słonie zgodnie z wymaganiami bestiariusza nie należą do tych najrzadszych pozycji - musimy zabić ich az 500. Ich występowanie zależne jest od zmiany światowej zwanej "Stampede".
O tym, czy zmiana światowa jest aktywna dowiedzieć możemy się od Towncryera:
Towncryer: Hear ye! Hear ye! Tiquanda's elephants are terrified, the Ape God's footsteps are a scary sight. So hunt for their tusks while they are filled with fright!
Aktualne zmiany światowe sprawdzić możemy również na tablicy ogłoszeń w Adventurer's Guild:
Stampede! The Ape God has stirred up Tiquanda's elephants again!
Kiedy zmiana światowa "Stampede" jest aktywna, mapa wokół wejścia do skrótu na niższe piętra Banuty zmienia się nieznacznie. Obszar ten jest uboższy w roślinność, a na ziemi znajduje się wielki odcisk małpich stóp należący do boga małp. Właśnie w tym miejscu spotkać możemy 15 słoni.
Warto rozpatrzyć uzupełnianie tej pozycji podczas weekendów przyspieszonego respawnu (w razie konieczności poczekać na taką okazję), ponieważ przy regularnym czasie odradzania się potworów całość zajmuje bardzo dużo czasu.
Warto dodać, że za zabicie zaledwie 5 sztuk Terrified Elephants dostaniecie osiągnięcie "Trail of the Ape God".
PORADA:
Słonie te zablokować można stojąc na miejscu ich odradzania się. To przydatna informacja w sytuacji, gdy ktoś próbuje przeszkadzać nam w polowaniu. Wystarczy poprosić o pomoc paru znajomych i w całości zablokować respawn uniemożliwiając polowanie złośliwym graczom.
[/expand]
[expand title="Troll Guard"]
TROLL GUARD
Wymagana ilość: 5
Wartościowy łup: brak
Trolle te znane są m.in. z Rookgaardu, gdzie spotkacie je podczas wykonywania jednej z misji The Rookie Guard Quest. Na głównym kontynencie możemy uzupełnić je w bestiariuszu na 2 różne sposoby:
- najazd na północ od Carlin
Najazd ten odbywa się stosunkowo często i poznacie go po komunikatach niżej przedstawionych komunikatach:
00:00: Trolls trolling north-west of Carlin!
00:02: Even more Trolls north-west of Carlin!
00:03: Beware! Troll Champions north-west of Carlin!
Wraz z drugą falą pojawia się ponad 20 Trolli Guardów, co w zupełności wystarczy do uzupełnienia tej pozycji.
- najazd na arenie w Thais
Szansę na spotkanie Trolli Guardów otrzymujemy też z okazji dni Króla Tibianusa, odbywających się sporadycznie w Thais. Wówczas co godzinę licząc od włączenia serverów po ich zapisie na arenie pojawiają się losowe najazdy wybranych potworów. Pośród tej puli znajduje się najazd różnych Trolli. Wtedy też możemy skorzystać z okazji i zabić parę sztuk.
[/expand]
[expand title="Undead Cavebear"]
UNDEAD CAVEBEAR
Wymagana ilość: 5
Wartościowy łup: Cavebear Skull , Maxilla
Undead Cavebeary od lat cieszą się wśród poszukiwaczy rzadkich stworzeń popularnością nie tylko ze względu na możliwość oswojenia ich jako wierzchowca, ale również z uwagi na unikalne przedmioty, które wypadają z tego potwora. Od kiedy dodane zostały jako kolejna z pozycji w bestiariuszu na Lich Hell można spotkać jeszcze więcej zainteresowanych.
UWAGA!
Undead Cavebear może być zarówno złapany, jak i zabity za razem! Po użyciu przedmiotu oswajającego, potwór jeszcze przez ułamek sekundy zostaje przy nas. W tym momencie musimy zadać mu śmiertelny cios.
Niestety w tym wypadku przedmiot oswajający cavebeara nie daje 100% gwarancji skuteczności, dlatego stosując tę metodę w najgorszym wypadku zostaniemy bez nowego mounta, za to z kolejną ubitą sztuką do bestiariusza!
Kiedy jest właściwy czas na sprawdzanie Undead Cavebearów? Najczęściej możemy je spotkać co 3 dzień. W naszych statystykach widzicie wtedy status "high chance" i informację "last seen: 3 days ago". Stosunkowo rzadko zdarza się, że pojawiają się czwartego dnia.
Oczywiście może zdarzyć się tak, że danego dnia nikt nie zabił Undead Cavebeara, mimo, że pojawiły się one w grze. Wtedy nie zostanie to odnotowane w statystykach. Bierzcie wtedy pod uwagę wielokrotność liczby 3.
Undead Cavebeary pojawiają się w 3 falach. Pierwsza, jak przedstawiono na mapce, zlokalizowana jest z prawej strony Lich Hell i pojawia się o losowej godzinie, jednak takiej, która umożliwia zrealizowanie wszystkich trzech fal między zapisami serverów. Druga pojawia się równo 5 godzin później. Trzecia fala, zlokalizowana z lewej strony pojawia się równo 5 godzin po drugiej fali i 10 godzin po pierwszej.
CIEKAWOSTKI:
- Undead Cavebearów nie można zablokować stojąc na miejscu spawnu poszczególnych fal. Bez względu na obecność gracza wierzchowce pojawią się o wyznaczonej godzinie.
- Choć ilość cavebearów przypadających poszczególnym falom to zazwyczaj: pierwsza fala - 1 Undead Cavebear, druga fala - 1-2 Undead Cavebeary i w przypadku trzeciej fali - 2-3 Undead Cavebeary, to istnieją potwierdzone przypadki, gdzie druga fala nie pojawiła się wcale (tak, jakby ilość potworów mogących się zrespić wynosiła: 0-2). Niestety ciężko z całkowitą pewnością stwierdzić, czy podobne sytuacje zdarzają się w przypadku pierwszej i trzeciej fali.
- Undead Cavebeary w przeciwieństwie do bossów nie znikają po określonym czasie, dlatego na pustych serverach możliwe jest spotkanie więcej niż jednej fali jednocześnie.
- W lokalizacji oznaczonej jako "2" możecie też spotkać Necropharusa, popularnego bossa nekromantów.
[/expand]
[expand title="Water Buffalo"]
WATER BUFFALO
Wymagana ilość: 5
Wartościowy łup: brak
Bawoły to bardzo łatwa pozycja bestiariusza. Często można je spotkać pojedynczo lub w małych grupach pośród bagien położonych na południe i wschód od miasta Venore.
Tym, co sprawia, że trafiły na listę pozycji rzadkich jest ich nieregularny respawn. Pojawiają się wraz z włączeniem serverów po ich zapisie, a następnie co 4 godziny.
[/expand]
[expand title="Wild Horse"]
WILD HORSE
Wymagana ilość: 5
Wartościowy łup: brak
Wild Horse możecie spotkać wyłącznie wtedy, gdy konie uciekły z zagrody NPC Palomino i biegają pośród drzew i wokół obozowiska Trolli na wschód od Thais.
Licząc co 3 godziny od włączenia serverów po ich zapisie pojawia się większa fala koni, w której spotkać możecie od 0 do 3 Wild Horse. Miejsce ich spawnu oznaczone jest na mapie poniżej:
Warto jednak obiec cały obszar na wschód od miasta, ponieważ konie są dość szybkie i rozbiegają się z ogromną łatwością.
Niestety ciągłe zabijanie innych rodzajów koni nie przyspieszy pojawienia się interesujących nas egzemplarzy. Te pojawiają się wyłącznie o wyznaczonej godzinie. W międzyczasie respawn pozostałych koni, które również warto uzupełnić w bestiariuszu jest niestety zauważalnie mniejszy.
[/expand]
[expand title="Yeti"]
YETI
Wymagana ilość: 5
Wartościowy łup: Bunnyslippers
Yeti to chyba jedne z najbardziej tajemniczych potworów występujących w Tibii.
Legendarne ze względu na swój unikalny i przez wiele lat traktowany jako mit loot (Bunnyslippers), rzadkie i od pewnego czasu pilnie poszukiwane przez entuzjastów wypełniania wszystkich, nawet tych najbardziej kłopotliwych pozycji bestiariusza.
Więcej na temat legendy Yeti znajdziecie w naszym artykule!
Yeti spotkać można na 2 różne sposoby:
- Folda
Pojawiają się na obszarze oznaczonym na mapie w grupie od 1 do 3 sztuk co około 19-25 dni.
Najprostszym sposobem na sprawdzenie ich obecności jest pozostawienie tutaj 8 poziomowego noobchara wyposażonego w Stealth Ring (opcjonalnie) i logowanie tam od czasu do czasu. Niestety łatwość sprawdzania obecności tego potwora sprzyja ogromnej konkurencji, zwłaszcza na zatłoczonych serwerach.
- Chyllfroest
Wyspa ta otwarta jest dla graczy między 1 kwietnia a 1 maja.
Yeti pojawiające się na Chyllfroest mają identyczny mechanizm, jak w przypadku najazdu na Foldę. Występują w grupie od 1 do 3 sztuk w odstępie czasowym 19-25 dni. Jeśli po raz pierwszy pojawią się na początku kwietnia, możecie się spodziewać, że zawitają tam jeszcze raz pod koniec miesiąca.
Więcej dowiecie się oglądając to nagranie:
https://www.youtube.com/watch?v=IFAGYVFCkfs
Niepotwierdzone informacje:
Nie miałam niestety okazji sprawdzić tego osobiście, jednak z uwagi na źródło tej informacji z dość dużą pewnością mogę stwierdzić, że Yeti znikają po godzinie od pojawienia się. Miejcie to na uwadze, jeśli nie wiecie o której godzinie się pojawiły, a chcecie zawołać przyjaciół i pomóc im w uzupełnieniu bestiariusza. Niestety znane mi są przypadki, kiedy spotkane Yeti czekając na resztę zainteresowanych po prostu zniknęły na oczach graczy.
[/expand]
Pamiętajcie, że przedstawione przeze mnie pozycje dotyczą potworów z nieregularnym respawnem, jednak pojawiających się przez cały rok. Dużą pulę punktów możecie zgarnąć za potwory występujące z okazji corocznych eventów:
- Bane Bringer
- Berrypest
- Cake Golem
- Dryad
- Dusk Bringer, Shadow Hound, Herald Of Gloom, Acolyte Of Darkness, Nightslayer, Doomsday Cultist, Midnight Warrior, Bride Of Night, Midnight Spawn, Bane of Light
- Grynch Clan Goblin
- Undead Jester
W niniejszym poradniku starałam się zawrzeć wszystkie niezbędne informacje, jednak wciąż jest sporo do uzupełnienia. Jeśli chcielibyście dodać coś od siebie lub przedyskutować, komentujcie śmiało. Będę wdzięczna za każdą pomoc i sprawdzoną informację!
Źródła:
- https://tibiamaps.io/map#32368,32198,7:0
- https://tibiopedia.pl/monsters/Goblin_Leader
- https://tibia.fandom.com/wiki/Horse_Station_World_Change
- https://tibia.fandom.com/wiki/Zao_Raids#Dragons_raid_on_Muggy_Plains
Specjalne podziękowania:
- Williams - za przełożenie poradnika na język angielski,
- Xizyy - za przełożenie poradnika na język portugalski,
- Bigg Melon - za pomoc w uzupełnieniu kilku pozycji bestiariusza,
- Skayu Zimmermann - za pomoc merytoryczną,
... czyli niecodzienne pozycje bestiariusza w pigułce.
INTRO
Od kiedy do gry wprowadzono możliwość zdobycia charmów za punkty otrzymane poprzez wypełnianie kolejnych pozycji bestiariusza, dużym zainteresowaniem cieszą się potwory i wierzchowce, których nie spotkamy na co dzień. Zabicie tych rzadkich kreatur często wynagradzana jest większą ilością punktów, podczas gdy zabite sztuki policzyć można na palcach jednej ręki.
W tym poradniku znajdziecie wszystkie informacje na temat wybranych przeze mnie niecodziennych pozycji. Mam nadzieję, że zebranie ich w jedno miejsce okaże się pomocne i zmotywuje was do wypełniania swojego bestiariusza 🙂
Crustacea Gigantica CRUSTACEA GIGANTICA Wymagana ilość: 5 Wartościowy łup: Giant Crab Pincers Crustacea Gigantica to dość popularny i intensywnie poszukiwany potwór zarówno ze względu na bestiariusz, jak i dzięki możliwości oswojenia go jako wierzchowca. UWAGA! Warto już w tym miejscu podkreślić, że każdy potwór będący wierzchowcem może być zarówno złapany, jak i zabity za razem! Po użyciu przedmiotu oswajającego, potwór jeszcze przez ułamek sekundy zostaje przy nas. W tym momencie musimy zadać mu śmiertelny cios. Niestety w tym wypadku przedmiot oswajający Titanicę nie daje 100% gwarancji skuteczności, dlatego stosując tę metodę w najgorszym wypadku zostaniemy bez nowego mounta, za to z kolejną ubitą sztuką do bestiariusza! Spotkać ją można na 3 różne sposoby: Aby móc wykopać dziurę w oznaczonym na mapie miejscu, konieczne musicie mieć przy sobie Treasure Map wypadającą z piratów. Pamiętajcie, by nie kupować mapy skarbów od NPC John na wyspie! Homarzycę spotkacie na poziomie - 2. Pojawia się tu pojedyncza sztuka co około 3-5 dni. Dojście na miejsce jej respawnu jest łatwe nawet dla postaci z 8 levelem, dlatego gracze najczęściej sprawdzają jej obecność logując tam swoje niskopoziomowe postacie z założonym Stealth Ringiem. Niewidzialnych widzi tam tylko Crustacea Gigantica, więc w przypadku niepowodzenia pozostają oni bezpieczni. Crustacea Gigantica pojawia się tam w 2 miejscach pokazanych na mapce poniżej: Jako pierwszą spotkać możemy tę na południu. Kolejną (po 5 godzinach licząc od godziny spawnu południowej) - na północy. Pojawia się ona co około 3-5 dni. Niestety ta lokalizacja wyklucza wykorzystanie noobcharów do sprawdzania homara. Wokół spotkać możemy mnóstwo różnych Quar i Massive Water Elementali gotowych do ataku. CIEKAWOSTKA: Jak widać na zdjęciu powyżej, Crustacea Gigantica nie znika, dlatego możliwe jest spotkanie zarówno pierwszej, jak i drugiej - jednocześnie. Crustacea Gigantica pojawia się tutaj z wykorzystaniem zupełnie innego mechanizmu wprowadzonego do gry wraz wprowadzeniem wyspy Oramond. Polega on na naprzemiennym pojawianiu się wybranych potworów po zabiciu poprzedniego. W tym wypadku pojawiają się Abyssal Calamary i z bardzo małą szansą – Crustacea Gigantica. Aby ją wywołać, należy zabijać kalmary do skutku. Poniżej przedstawiam 3 sprawdzone przeze mnie lokalizacje, choć jest ich na pewno dużo więcej: PORADA: Do uzupełnienia tej pozycji warto wykorzystać weekend przyspieszonego respawnu i udać się w parę osób na Seacrest Grounds. Są tam 3 lokalizacje znajdujące się blisko siebie, gdzie spotkacie Abyssal Calamary. Wystarczy, że podzielicie się tak, aby każdy zabijał kalmary na wybranym obszarze i w przypadku powodzenia - zawołał resztę, by mogli uderzyć homarzycę.
Thornfire Wolf i Crystal Wolf THORNFIRE WOLF I CRYSTAL WOLF Wymagana ilość: 5 Wartościowy łup: brak Do uzupełnienia zarówno jednej, jak i drugiej pozycji wymagana jest znajomość Thornfire World Change. W dniu, gdy Shadowthorn opanowują ogniste elfy (Firestarter) a cała forteca płonie – możemy wywołać spawn Thornfire Wolfa. W tym celu używając specjalnie przygotowanego wiadra ze świętą wodą gasimy wszechobecny ogień. W trakcie wykonywania tej czynności w oznaczonym na mapie miejscu pojawia się wilk wraz z pomarańczowym komunikatem widocznym nawet w mieście Venore - "Unleash the fire wolves and burn the house of the enemy." W tym momencie możemy go zabić i powtarzając to pięciokrotnie uzupełnić bestiariusz. Wilk pojawia się z losową częstotliwością - każdemu płomieniowi przypisany jest niewielki % szansy na wywołanie go. W związku z tym mając szczęście możemy przywołać 2 Thornfire Wolfy z minuty na minutę, a przy sporym pechu - nie wywołać żadnego. Warto też dodać, że całkowicie zgaszone Shadowthorn zapłonie na nowo po każdym resecie podłogi - wraz z włączeniem światów po ich zapisie, a następnie 6h, 12h i 18h później. Jak powszechnie wiadomo, prowadząc Thornfire Wolfa do świątyni zlokalizowanej we wschodniej części fortecy i zmuszając go do przejścia po „bog water” sprawiamy, że zamienia się on w Crystal Wolfa. Aby uzupełnić obydwie pozycje musimy wywołać pojawienie się ognistego wilka az 10 razy! PORADA: Istnieje też inny sposób znacznie ułatwiający wykonanie obydwu pozycji jednocześnie. Wywołujemy Thornfire Wolfa, a następnie prowadzimy go do świątyni. W chwili, gdy wilk postawi krok na świętej wodzie zadajemy mu śmiertelny cios. W tym samym czasie pojawia się również Crystal Wolf. Umożliwia nam to uzupełnienie zarówno jednej, jak i drugiej pozycji wywołując Thornfire Wolfa tylko 5 razy.
Dire Penguin DIRE PENGUIN Wymagana ilość: 5 Wartościowy łup: brak Dire Penguin to jedna z najłatwiejszych pozycji wśród tych rzadkich, wysoko punktowanych. Pojawia się zazwyczaj w miejscach, gdzie występuje duża grupa pingwinów, a ponieważ wygląda tak samo jak reszta - niezwykle łatwo go ominąć. Na tle innych pingwinów wyróżnia go charakterystyczny obszarowy atak. Jedyna potrzebna nam informacja, to miejsca jego spawnu: Pojawia się on nieregularnie, jednak z uwagi na minimum 10 lokalizacji, w których możemy go spotkać – bardzo trudno określić przedział czasowy dla poszczególnych spawnów. Mimo wszystko, patrząc na statystyki możemy zauważyć, że możliwe jest ubicie nawet paru pingwinów jednego dnia! Możecie się przekonać sprawdzając screenshota wykonanego przez Zarana: https://www.facebook.com/tibiabossescom/photos/a.710989992376885/1725004390975435/ Jeden pingwin został już zabity (widać to w hunt analyserze), a kolejny stoi obok niego.
Draptor DRAPTOR Wymagana ilość: 5 Wartościowy łup: Draptor Scales UWAGA! Draptor, jak każdy potwór będący wierzchowcem może być złapany i zabity za razem! Po użyciu przedmiotu oswajającego, potwór jeszcze przez ułamek sekundy zostaje przy nas – co widać na zdjęciu powyżej. W tym momencie musimy zadać mu śmiertelny cios. W przypadku Draptora metoda ta jest efektywna, ponieważ używając Music Boxa mamy pewność, że wierzchowiec zostanie oswojony już za pierwszym kliknięciem. Spotkać je można na 2 różne sposoby: Pierwszym sposobem jest najazd smoków na Parne Pola znajdujące się w północnej części Zao. Odbywa się on stosunkowo często (co około 5-10 dni). Rozpoznać go możecie po komunikacie: 00:00: The dragons of the Dragonblaze Mountains have descended to Zao to protect the lizardkin! Podczas najazdu 15, 20 i 25 minut po pierwszym komunikacie pojawiać się będą fale smoków wraz z losową ilością Draptorów (kilka sztuk przez cały czas trwania najazdu). Poniżej przedstawiam mapę z oznaczonymi obszarami, na których najczęściej spotkać można interesujące nas potwory. Ma ona jednak charakter orientacyjny! CIEKAWOSTKA: W 25 minucie wraz z ostatnią falą potworów spotkać możecie nie tylko Draptory, ale również smoczego bossa - Grand Mother Foulscale! Pojawia się on zawsze na północ od teleportu prowadzącego do Fazzraha (bossa znanego z Killing in the Name of... Quest). Draptory w pałacu pojawiają się na poziomie -3 co 4-7 dni w dwóch grupach po 1-3 sztuki, zlokalizowanych w oznaczonych na mapie miejscach. Niepotwierdzone informacje: Choć sama jeszcze nie przetestowałam tej teorii i ciężko mi przytoczyć konkretne przedziały czasowe, to najprawdopodobniej mechanizm ten przypomina spawn homarzycy na Calassie. Najpierw pojawia pierwsza grupa (1-2 Draptory), a po kilku godzinach druga grupa (1-2 Draptory). Mimo, że nie mogę tego potwierdzić, to myślę, że warto każdorazowo sprawdzać zarówno jeden, jak i drugi spawn i nie poddawać się nie widząc Draptorów w pierwszym pomieszczeniu.
Elf Overseer ELF OVERSEER Wymagana ilość: 5 Wartościowy łup: brak Kolejna pozycja, do uzupełnienia której wymagana jest znajomość Thornfire World Change. Gdy poprzedniego dnia Shadowthorn stało w ogniu, po zapisie serwera rozpoczynającego umowny dzień panowanie nad fortecą przejmują Elfy. Wtedy też w trzech oznaczonych na mapie miejscach spotkać możemy pojedynczego Elfa Overseera. Jedyną trudnością w uzupełnieniu tej pozycji jest fakt, że potwory te pojawiają się jednorazowo. By zadać obrażenia należy zalogować się niezwłocznie po zapisie serwera! Na zatłoczonych serwerach pozycja ta może stanowić spore wyzwanie.
Feverish Citizen FEVERISH CITIZEN Wymagana ilość: 500 Wartościowy łup: brak Choć nie jest to pozycja należąca do bardzo rzadkich, to do uzupełnienia jej przydaje się wiedza na temat mechanizmu pojawiania się tych potworów. Jeśli NPC Ottokar nie otrzymał wystarczającej ilości Medicine Pouch, wtedy losowo co 30 lub 60 minut licząc od włączenia serverów po ich zapisie na ulicach miasta Venore pojawia się najazd Feverish Citizenów.
Goblin Leader GOBLIN LEADER Wymagana ilość: 5 Wartościowy łup: brak Prawdopodobnie z uwagi na ich niewielką ilość w grze, liderzy zakwalifikowani zostali do najrzadszych pozycji wśród potworów znanych z bestiariusza. Spotkać ich możemy na 3 różne sposoby: Podczas wykonywania jednego z questów - Tower Defence Quest, możemy zmierzyć sięz jednym z przedstawicieli liderów w miejscu oznaczonym na mapie: Niestety po wykonaniu zadania nie będziemy mogli spotkać się z nim ponownie. Drugą, dużo bardziej efektywną metodą na uzupełnienie tej pozycji bestiariusza jest trafienie na najazd goblinów na południowy-zachód od Fermor Hills. 00:00: Goblins are preparing to attack Kazordoon from Femor Hills! 00:04: Goblins attack from Femor Hills! 00:06: Goblins attack from Femor Hills! 00:08: Danger! Now the goblin leaders attack Kazordoon from Femor Hills! Wtedy wraz z czwartą falą pojawia się około 10 interesujących nas potworów. Najłatwiejszą pośród wszystkich opcji jest udanie się na wycieczkę po podziemiach Fenrock. Tam, zbaczając delikatnie z drogi do miasta Beregar, w oznaczonym na mapie miejscu, minąć możemy aż 7 Goblin Leaderów. Jednorazowa wycieczka w to miejsce gwarantuje uzupełnienie tej pozycji w bestiariuszu. Respawn liderów tutaj jest regularny. Oznacza to, że spotkacie ich zawsze i nie zmusza was to do czekania na żaden najazd!
Insectoid Scout INSECTOID SCOUT Wymagana ilość: 500 Wartościowy łup: brak Rasa stworzona przez szalonego naukowca z Yalahar zamieszkująca The Hive rozrosła się. Od czasu do czasu insekty wysyłają swoich zwiadowców, by znaleźli oni nowe tereny, które mogłyby zamieszkać. Insectoid Scout to słabszy odpowiednik Insectoid Workera. Zwiadowcy stali się jedną z trudniejszych do uzupełnienia pozycji w bestiariuszu. Choć trafienie na te stworzenia do codzienności nie należy, to należy zabić ich aż 500. Insectoid Scout spotkać możemy na plantacjach na zachód od miasteczka Greenshroe. Ich obecność zależy od aktywności zmiany światowej "Insectoid Invasion". Niestety, aby przekonać się, czy danego dnia jest ona aktywna musimy udać się tam osobiście, ponieważ o zmianie tej nie jesteśmy informowani ani przez Towncryera, ani na tablicy ogłoszeń w Adventurer's Guild. Warto rozpatrzyć uzupełnianie tej pozycji podczas weekendów przyspieszonego respawnu (w razie konieczności poczekać na taką okazję), ponieważ przy regularnym czasie odradzania się potworów całość zajmuje bardzo dużo czasu.
Iron Servant, Golden Servant i Diamond Servant IRON SERVANT, GOLDEN SERVANT I DIAMOND SERVANT Wymagana ilość: 5 Wartościowy łup: Golden Can of Oil (Golden Servant) Potwory te spotkać można biorąc udział w The Master's Voice World Change. Najpierw musimy spotkać się z NPC Servant Sentry, znajdującym się w oznaczonym na mapie miejscu i poprosić go o Slime Gobbler , który pochłonie szlam z podłóg i ścian pomieszczenia poniżej. Player: hi Schodząc na poziom - 2 pojawiamy się w piwnicy, gdzie spotkać możemy samego Mad Mage. W celu wywołania 20 fal servantów (każda kolejna następuje po wybiciu bieżącej) poprzedzających pojawienie się maga, niezbędne jest usunięcie 350 fragmentów szlamu z podłóg i ścian piwnicy. Można to zrobić samemu, można poprosić o pomoc innych graczy. Aby móc zmierzyć się z falami servantów musimy usunąć minimum 25 fragmentów szlamu. Jeśli to nasi koledzy wyczyścili całą piwnicę, a my przyszliśmy "na gotowe", to w chwili pojawienia się servantów zostaniemy wyrzuceni z pomieszczenia i nie będziemy mogli wejść aż do czasu ponownego zanieczyszczenia podłogi i ścian. Gdy wszystkie zanieczyszczenia zostaną pochłonięte przez Slime Gobblera na ekranie pojawi się pomarańczowy komunikat - "The floor vibrates as bizarre contraptions are being set in motion everywhere around you." W korytarzach zaczną się pojawiać interesujące nas servanty.
Servant Sentry: The. Slime. Has. Entered. Our. Master. Has. Left! We. Must. Help.
Player: help
Servant Sentry: Defeat. Slime. We. Will. Why. Did. You. Kill. Us? Do. You. Want. To. Rectify. And. Help?
Player: yes
Servant Sentry: Then. Take. This. Gobbler. Always. Hungry. Eats. Slime. Fungus. Go.
Midnight Panther MIDNIGHT PANTHER Wymagana ilość: 5 Wartościowy łup: Panther Head , Panther Paw (spada zawsze) Pantera to jedna z bardziej uciążliwych pozycji do uzupełnienia w naszym bestiariuszu. Dość trudno ją spotkać ze względu na rzadkość jej występowania. W dodatku poluje na nią mnóstwo osób chcąc ją oswoić, by stała się ich wierzchowcem. Zdarzają się też łowcy rzadkich trofeów zabijający panterę w celu zdobycia jej głowy. Konkurencja jest naprawdę duża. UWAGA! Midnight Panther, jak każdy potwór będący wierzchowcem może być złapany i zabity za razem! Po użyciu przedmiotu oswajającego, potwór jeszcze przez ułamek sekundy zostaje przy nas – co widać na zdjęciu powyżej. W tym momencie musimy zadać mu śmiertelny cios. W przypadku pantery metoda ta jest efektywna, ponieważ używając Music Boxa mamy pewność, że wierzchowiec zostanie oswojony już za pierwszym kliknięciem. Midnight Panter spotkać możecie losowo w jednym z trzech oznaczonych na mapie miejsc. Pojedyncza sztuka pojawia się co 3 (rzadziej co 2 lub 4) dni. W czasie gdy szansa na spotkanie pantery jest największa w statystykach widzicie jako pierwszą cyfrę 3 lub jej wielokrotność: Warto wiedzieć, że pantera która nie została zabita oraz sama nie zabiła żadnego gracza nie zostanie odnotowana w statystykach. Dotyczy to również tych spotkanych i oswojonych. PORADA: Przebiegając przez obszary, gdzie może pojawić się pantera nie spieszcie się! Zwróćcie też uwagę na grafikę rzuconych na was ataków. Midnight Panther jako jedyna z otaczających ją potworów zadaje obrażenia od energii, a jednocześnie potrafi być długi czas niewidzialna. Możecie jej nie widzieć, natomiast zauważyć jej atak:
Nightfiend i Vicious Manbat NIGHTFIEND I VICIOUS MANBAT Wymagana ilość: 5 Wartościowy łup: brak Obydwie pozycje uzupełnić można przy okazji jednego wydarzenia - pojawienia się bossa The Pale Count. Najazd ten poznać możecie po komunikacie: 00:00: The Pale Count has risen from his crypt deep under Drefia. Blood will flow. Tak szybko, jak to tylko możliwe należy udać się w oznaczone na mapie miejsce na Drefii (poziom -5): Po otworzeniu się sekretnego przejścia, które na co dzień jest za murem, należy zejść 2 poziomy niżej. Znajdziemy się w pomieszczeniu kształtem przypominającym nietoperza pełnym potworów, takich jak: Vampire, Vampire Bride, Nightfiend, Vicious Manbat i Banshee. To w tym pomieszczeniu The Pale Count pojawia się w swojej nieśmiertelnej formie. Interesujące nas potwory spotkać możemy również poziom niżej (-8) w pomieszczeniu, gdzie dochodzi do starcia ze śmiertelną formą bossa. Po pokonaniu bossa jego jaskinia, jak i cały zwykle niedostępny obszar pozostaną otwarte dla graczy jeszcze przez 10 minut (po upłynięciu tego czasu zostaniemy wyrzuceni przed mur, który na nowo oddzieli nas od jaskini The Pale Counta). Przez ten czas pojawiać się tam będą zarówno Nightfiendy, jak i Vicious Manbaty. Niestety tak duża ilość potworów na miejscu występuje jednorazowo. Po wybiciu wszystkich, respawn przez najbliższe 10 min wciąż działa, jednak interesujące nas potwory pojawiają się pojedynczo i sporadycznie. poziom -5: 1x Vicious Manbat poziom -6: 1x Vampire Bride, 1x Vampire Viscount poziom -7: duża ilość Nightfiend, Vicious Manbat, Vampire Bride, Vampire, Vampire Viscount, Banshee poziom -8: kilka Nightfiend, Vicious Manbat, Vampire Bride, Gravedigger
Raging Fire RAGING FIRE Wymagana ilość: 5 Wartościowy łup: brak Raging Fire w bestiariuszu uzupełnić możecie właściwie w każdej chwili, zależy to wyłącznie od was samych. Wymaga to zrobienia Hero of Rathleton Quest, a jeśli wykonaliście ten quest przed wprowadzeniem bestiariusza do gry - powtórzenia jednej z misji. W tym celu na trzecim obszarze, gdzie znaleźć możecie Vulcongry i Hellfire Fightery, należy aktywować osiem maszyn oznaczonych kropkami na mapie poniżej: Po wykonaniu tej czynności wystarczy wejść w teleport znajdujący się po lewej stronie i przeniesieni zostaniecie do pomieszczenia, w którym po chwili zaczną pojawiać się interesujące was potwory.
Terrified Elephant TERRIFIED ELEPHANT Wymagana ilość: 500 Wartościowy łup: brak Przerażone słonie zgodnie z wymaganiami bestiariusza nie należą do tych najrzadszych pozycji - musimy zabić ich az 500. Ich występowanie zależne jest od zmiany światowej zwanej "Stampede". O tym, czy zmiana światowa jest aktywna dowiedzieć możemy się od Towncryera: Towncryer: Hear ye! Hear ye! Tiquanda's elephants are terrified, the Ape God's footsteps are a scary sight. So hunt for their tusks while they are filled with fright! Aktualne zmiany światowe sprawdzić możemy również na tablicy ogłoszeń w Adventurer's Guild: Stampede! The Ape God has stirred up Tiquanda's elephants again! Kiedy zmiana światowa "Stampede" jest aktywna, mapa wokół wejścia do skrótu na niższe piętra Banuty zmienia się nieznacznie. Obszar ten jest uboższy w roślinność, a na ziemi znajduje się wielki odcisk małpich stóp należący do boga małp. Właśnie w tym miejscu spotkać możemy 15 słoni. Warto rozpatrzyć uzupełnianie tej pozycji podczas weekendów przyspieszonego respawnu (w razie konieczności poczekać na taką okazję), ponieważ przy regularnym czasie odradzania się potworów całość zajmuje bardzo dużo czasu. Warto dodać, że za zabicie zaledwie 5 sztuk Terrified Elephants dostaniecie osiągnięcie "Trail of the Ape God". PORADA: Słonie te zablokować można stojąc na miejscu ich odradzania się. To przydatna informacja w sytuacji, gdy ktoś próbuje przeszkadzać nam w polowaniu. Wystarczy poprosić o pomoc paru znajomych i w całości zablokować respawn uniemożliwiając polowanie złośliwym graczom.
Troll Guard TROLL GUARD Wymagana ilość: 5 Wartościowy łup: brak Trolle te znane są m.in. z Rookgaardu, gdzie spotkacie je podczas wykonywania jednej z misji The Rookie Guard Quest. Na głównym kontynencie możemy uzupełnić je w bestiariuszu na 2 różne sposoby: Najazd ten odbywa się stosunkowo często i poznacie go po komunikatach niżej przedstawionych komunikatach: 00:00: Trolls trolling north-west of Carlin! 00:02: Even more Trolls north-west of Carlin! 00:03: Beware! Troll Champions north-west of Carlin! Wraz z drugą falą pojawia się ponad 20 Trolli Guardów, co w zupełności wystarczy do uzupełnienia tej pozycji. Szansę na spotkanie Trolli Guardów otrzymujemy też z okazji dni Króla Tibianusa, odbywających się sporadycznie w Thais. Wówczas co godzinę licząc od włączenia serverów po ich zapisie na arenie pojawiają się losowe najazdy wybranych potworów. Pośród tej puli znajduje się najazd różnych Trolli. Wtedy też możemy skorzystać z okazji i zabić parę sztuk.
Undead Cavebear UNDEAD CAVEBEAR Wymagana ilość: 5 Wartościowy łup: Cavebear Skull , Maxilla Undead Cavebeary od lat cieszą się wśród poszukiwaczy rzadkich stworzeń popularnością nie tylko ze względu na możliwość oswojenia ich jako wierzchowca, ale również z uwagi na unikalne przedmioty, które wypadają z tego potwora. Od kiedy dodane zostały jako kolejna z pozycji w bestiariuszu na Lich Hell można spotkać jeszcze więcej zainteresowanych. UWAGA! Undead Cavebear może być zarówno złapany, jak i zabity za razem! Po użyciu przedmiotu oswajającego, potwór jeszcze przez ułamek sekundy zostaje przy nas. W tym momencie musimy zadać mu śmiertelny cios. Niestety w tym wypadku przedmiot oswajający cavebeara nie daje 100% gwarancji skuteczności, dlatego stosując tę metodę w najgorszym wypadku zostaniemy bez nowego mounta, za to z kolejną ubitą sztuką do bestiariusza! Kiedy jest właściwy czas na sprawdzanie Undead Cavebearów? Najczęściej możemy je spotkać co 3 dzień. W naszych statystykach widzicie wtedy status "high chance" i informację "last seen: 3 days ago". Stosunkowo rzadko zdarza się, że pojawiają się czwartego dnia. Oczywiście może zdarzyć się tak, że danego dnia nikt nie zabił Undead Cavebeara, mimo, że pojawiły się one w grze. Wtedy nie zostanie to odnotowane w statystykach. Bierzcie wtedy pod uwagę wielokrotność liczby 3. Undead Cavebeary pojawiają się w 3 falach. Pierwsza, jak przedstawiono na mapce, zlokalizowana jest z prawej strony Lich Hell i pojawia się o losowej godzinie, jednak takiej, która umożliwia zrealizowanie wszystkich trzech fal między zapisami serverów. Druga pojawia się równo 5 godzin później. Trzecia fala, zlokalizowana z lewej strony pojawia się równo 5 godzin po drugiej fali i 10 godzin po pierwszej. CIEKAWOSTKI:
Water Buffalo WATER BUFFALO Wymagana ilość: 5 Wartościowy łup: brak Bawoły to bardzo łatwa pozycja bestiariusza. Często można je spotkać pojedynczo lub w małych grupach pośród bagien położonych na południe i wschód od miasta Venore. Tym, co sprawia, że trafiły na listę pozycji rzadkich jest ich nieregularny respawn. Pojawiają się wraz z włączeniem serverów po ich zapisie, a następnie co 4 godziny.
Wild Horse WILD HORSE Wymagana ilość: 5 Wartościowy łup: brak Wild Horse możecie spotkać wyłącznie wtedy, gdy konie uciekły z zagrody NPC Palomino i biegają pośród drzew i wokół obozowiska Trolli na wschód od Thais. Licząc co 3 godziny od włączenia serverów po ich zapisie pojawia się większa fala koni, w której spotkać możecie od 0 do 3 Wild Horse. Miejsce ich spawnu oznaczone jest na mapie poniżej: Warto jednak obiec cały obszar na wschód od miasta, ponieważ konie są dość szybkie i rozbiegają się z ogromną łatwością. Niestety ciągłe zabijanie innych rodzajów koni nie przyspieszy pojawienia się interesujących nas egzemplarzy. Te pojawiają się wyłącznie o wyznaczonej godzinie. W międzyczasie respawn pozostałych koni, które również warto uzupełnić w bestiariuszu jest niestety zauważalnie mniejszy.
Yeti YETI Wymagana ilość: 5 Wartościowy łup: Bunnyslippers Yeti to chyba jedne z najbardziej tajemniczych potworów występujących w Tibii. Legendarne ze względu na swój unikalny i przez wiele lat traktowany jako mit loot (Bunnyslippers), rzadkie i od pewnego czasu pilnie poszukiwane przez entuzjastów wypełniania wszystkich, nawet tych najbardziej kłopotliwych pozycji bestiariusza. Więcej na temat legendy Yeti znajdziecie w naszym artykule! Yeti spotkać można na 2 różne sposoby: Pojawiają się na obszarze oznaczonym na mapie w grupie od 1 do 3 sztuk co około 19-25 dni. Najprostszym sposobem na sprawdzenie ich obecności jest pozostawienie tutaj 8 poziomowego noobchara wyposażonego w Stealth Ring (opcjonalnie) i logowanie tam od czasu do czasu. Niestety łatwość sprawdzania obecności tego potwora sprzyja ogromnej konkurencji, zwłaszcza na zatłoczonych serwerach. Wyspa ta otwarta jest dla graczy między 1 kwietnia a 1 maja. Yeti pojawiające się na Chyllfroest mają identyczny mechanizm, jak w przypadku najazdu na Foldę. Występują w grupie od 1 do 3 sztuk w odstępie czasowym 19-25 dni. Jeśli po raz pierwszy pojawią się na początku kwietnia, możecie się spodziewać, że zawitają tam jeszcze raz pod koniec miesiąca. Więcej dowiecie się oglądając to nagranie: Niepotwierdzone informacje: Nie miałam niestety okazji sprawdzić tego osobiście, jednak z uwagi na źródło tej informacji z dość dużą pewnością mogę stwierdzić, że Yeti znikają po godzinie od pojawienia się. Miejcie to na uwadze, jeśli nie wiecie o której godzinie się pojawiły, a chcecie zawołać przyjaciół i pomóc im w uzupełnieniu bestiariusza. Niestety znane mi są przypadki, kiedy spotkane Yeti czekając na resztę zainteresowanych po prostu zniknęły na oczach graczy.
Pamiętajcie, że przedstawione przeze mnie pozycje dotyczą potworów z nieregularnym respawnem, jednak pojawiających się przez cały rok. Dużą pulę punktów możecie zgarnąć za potwory występujące z okazji corocznych eventów:
- Bane Bringer
- Berrypest
- Cake Golem
- Dryad
- Dusk Bringer, Shadow Hound, Herald Of Gloom, Acolyte Of Darkness, Nightslayer, Doomsday Cultist, Midnight Warrior, Bride Of Night, Midnight Spawn, Bane of Light
- Grynch Clan Goblin
- Undead Jester
W niniejszym poradniku starałam się zawrzeć wszystkie niezbędne informacje, jednak wciąż jest sporo do uzupełnienia. Jeśli chcielibyście dodać coś od siebie lub przedyskutować, komentujcie śmiało. Będę wdzięczna za każdą pomoc i sprawdzoną informację!
Źródła:
- https://tibiamaps.io/map#32368,32198,7:0
- https://tibiopedia.pl/monsters/Goblin_Leader
- https://tibia.fandom.com/wiki/Horse_Station_World_Change
- https://tibia.fandom.com/wiki/Zao_Raids#Dragons_raid_on_Muggy_Plains
Specjalne podziękowania:
- Williams - za przełożenie poradnika na język angielski,
- Xizyy - za przełożenie poradnika na język portugalski,
- Bigg Melon - za pomoc w uzupełnieniu kilku pozycji bestiariusza,
- Skayu Zimmermann - za pomoc merytoryczną,
Quote from GootAss on 21 February 2021, 00:12Jedna z istotniejszych spraw, to fakt, że Midnight Panther pojawia się nie co 3-4 dni, a co 2-4 dni. Pantera może zostać zabita po 48 godzinach.
Jedna z istotniejszych spraw, to fakt, że Midnight Panther pojawia się nie co 3-4 dni, a co 2-4 dni. Pantera może zostać zabita po 48 godzinach.
Quote from Makadamia on 21 February 2021, 09:19Quote from GootAss on 21 February 2021, 00:12Jedna z istotniejszych spraw, to fakt, że Midnight Panther pojawia się nie co 3-4 dni, a co 2-4 dni. Pantera może zostać zabita po 48 godzinach.
Poprawione. Dzięki!
PS. Proszę jednak, aby w polskiej wersji językowej komentarze również były po polsku.
Quote from GootAss on 21 February 2021, 00:12Jedna z istotniejszych spraw, to fakt, że Midnight Panther pojawia się nie co 3-4 dni, a co 2-4 dni. Pantera może zostać zabita po 48 godzinach.
Poprawione. Dzięki!
PS. Proszę jednak, aby w polskiej wersji językowej komentarze również były po polsku.
Quote from Makadamia on 11 May 2021, 20:51Polska wersja językowa została wzbogacona o dwie pozycje: Insectoid Scout i Terrified Elephant!
Polska wersja językowa została wzbogacona o dwie pozycje: Insectoid Scout i Terrified Elephant!
Quote from Makadamia on 14 June 2021, 13:46Zaktualizowano informacje na temat Undead Cavebearów!
Zaktualizowano informacje na temat Undead Cavebearów!
Quote from Groszer on 25 August 2021, 12:13Dire penguin respi się jeszcze na tym cyplu na lewo od teleportu do bossa mamutów. Spotkałem go tam z 4 razy. Na internecie krąży jeszcze screen że ktoś spotkał pingwina na Nibelor.
Dire penguin respi się jeszcze na tym cyplu na lewo od teleportu do bossa mamutów. Spotkałem go tam z 4 razy. Na internecie krąży jeszcze screen że ktoś spotkał pingwina na Nibelor.
Quote from Makadamia on 26 August 2021, 04:35Quote from Groszer on 25 August 2021, 12:13Dire penguin respi się jeszcze na tym cyplu na lewo od teleportu do bossa mamutów. Spotkałem go tam z 4 razy. Na internecie krąży jeszcze screen że ktoś spotkał pingwina na Nibelor.
Dzięki! W najbliższym czasie poprawie informacje na temat dodatkowego miejsca spawnu. Co do pingwina na Nibelor - musiałabym zobaczyć screenshot, a potem sprawdzić, czy to rzeczywiście prawda. Sama sprawdzałam tę wyspę wielokrotnie i niestety nie trafiłam na nic poza znanymi już bossami. Krótko mówiąc: przydałby się jakiś dowód.
Quote from Groszer on 25 August 2021, 12:13Dire penguin respi się jeszcze na tym cyplu na lewo od teleportu do bossa mamutów. Spotkałem go tam z 4 razy. Na internecie krąży jeszcze screen że ktoś spotkał pingwina na Nibelor.
Dzięki! W najbliższym czasie poprawie informacje na temat dodatkowego miejsca spawnu. Co do pingwina na Nibelor - musiałabym zobaczyć screenshot, a potem sprawdzić, czy to rzeczywiście prawda. Sama sprawdzałam tę wyspę wielokrotnie i niestety nie trafiłam na nic poza znanymi już bossami. Krótko mówiąc: przydałby się jakiś dowód.