Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

The Hive - skąd tam tyle żelastwa?

English version

versão em português

INTRO

Dawno temu krasnoludy z Kazordoon odkryły nieopodal wsi Greenshore dość niepokojące zjawisko. Wędrując na zachód namierzyli oni ogromne insekto-podobne kreatury. Sprawiały wrażenie, jakby próbowały tam stworzyć dla siebie nowy dom, ponury i jałowy. Po dłuższych obserwacjach krasnoludy nie stwierdziły jednak żadnej próby agresywnej ekspansji zajmowanego terytorium ze strony intruzów. Insekty nie zbliżały się do miast zamieszkałych przez ludzi. Trzymały się na uboczu i niechętnie dawały o sobie znać.

Odkryta wówczas przez nieustraszonych przedstawicieli sił zwiadowczych Imperatora Kruzaka nowa rasa świętuje w tym roku swoje 10 urodziny! Czy zastanawialiście się kiedykolwiek skąd insektoidy wzięły się na ziemiach Mainlandu? Czym właściwie są te przedziwne stwory? I w końcu jak to możliwe, że nachalne insekty, z którymi dotychczas radziliśmy sobie bez problemu odganiając ręką, czy w nieco bardziej drastyczny sposób – zgniatając kapciem, wielokrotnie przerosły swoim rozmiarem przeciętnego człowieka? Jeśli tak, to zapraszam do lektury! 🙂

POZNAJ THE HIVE

Cała naprzód! Płyniemy na Quirefang!

Celem naszej podróży jest niewielka wyspa znajdująca się na wschód od doskonale nam znanych stepów Zao i na zachód od całkiem nowo odkrytej wyspy Rascacoon. Stawiając pierwsze kroki na Gray Beach, możemy odnieść wrażenie, że wokół nic się nie dzieje. Jałowa ziemia, gdzieniegdzie obumarłe koralowce. Jednak nie dajcie się zmylić pozorom. Pod nami, w głębinach żyje rasa Deeplingów gotowych zabić, by obronić sanktuarium Boskiego Króla Qjell przed intruzami oraz starsi Njey, silniejsi i dużo bardziej brutalni, którzy bez skrupułów zniszczą zarówno nieproszonych gości, jak i młodszych, niegodnych braci. Od nich wszystkich trzymamy się z daleka.

Kierujemy się na północ. Wspiąwszy się na niewysokie skały naszym oczom ukazuje się ogromny teren pustynny pełen różnej maści przerośniętego robactwa. Ogłusza nas chrzęst chitynowych pancerzy. Towarzystwo nie wygląda na przyjaźnie nastawione. Jedynie wielkie biedronki lekko podszczypujące nas po kostkach sprawiają wrażenie, jakby chciały się z nami droczyć. Dajcie im do jedzenia czterolistną koniczynę, a będą wam wiernie towarzyszyć w waszych przygodach. Nie macie koniczyny? No trudno, może innym razem. Skupmy się zatem na otaczającym nas terenie i zamieszkujących go stworzeniach.

Hive Pools

Z lewej strony znajduje się obszar zwany „Hive Pools” zamieszkały przez najsłabszych przedstawicieli gatunku. Znajdziecie tam Biedronki (wyłącznie podczas aktywnego 3 etapu zmiany światowej), mnóstwo Swarmerów, Insectoid Workery, Crawlery oraz pojedyncze sztuki Waspoidów.

Hive Pyramids

Tereny leżące po prawej stronie, to obszar zwany „Hive Pyramids” słynący z licznych konstrukcji stworzonych przez robactwo w celu zapewnienia sobie lepszej komunikacji między sobą. To właśnie tam spędzamy czas wykonując zadania dla NPC Orockle. Występują tam potwory takie, jak: Biedronki (również wyłącznie podczas aktywnego 3 etapu zmiany światowej), Swarmery, Insectoid Workery, Crawlery, Waspoidy i pojedyncze sztuki Spitterów.

Hive Secondary Structure

W oddali widać wielopoziomową konstrukcję przypominającą ul. To on jest najciekawszym elementem wyspy, który poznamy nieco bliżej! Składa się aż z ośmiu poziomów (-1 do +6) zamieszkałych przez Swarmery, Insectoid Workery, Crawlery, Waspoidy, Spittery, a także Kollosy, Spidrisy, Spidrisy Elity oraz budzące postrach pośród niskopoziomowych graczy: Hive Overseery. Im wyższe piętro ula, tym silniejsze potwory można spotkać. Na najwyższym poziomie (+6) możemy stoczyć walkę z pojedynczymi Hive Overseerami!

Największą zabawę zagwarantuje nam jednak poziom znajdujący się pod ziemią. To ogromny obszar o nieregularnym layoucie, gdzie królowe insektów składają coraz to nowsze jaja, a armia siejących zniszczenie potomków rośnie z minuty na minutę.

Znajdziecie tu głównie silniejszych przedstawicieli swojej rasy. Swarmery, Insectoid Workery, Waspoidy czy Spittery występują tu w niewielkich grupach. Swoją liczebnością zdecydowanie przeważają Kollosy, Spidrisy, Spidrisy Elity czy Hive Overseery.

Zapuszczając się nieco w głąb podziemnego poziomu można natknąć się na liczne metalowe elementy konstrukcyjne: podtrzymujące strop kolumny, zardzewiałe ściany i zarośnięte od dawien dawna organicznymi strukturami żelazne podłogi. Czy nie macie wrażenia, że to kompletnie nie pasuje do otoczenia i charakterystyki całego terenu? Aby dowiedzieć się czegoś na ten temat, musimy udać się do zlokalizowanej na uboczu kryjówki, gdzie znaleźć możemy osiem tomów ksiąg The Hive (I-VIII).

THE HIVE – HISTORIA PRAWDZIWA

UWAGA SPOILER!

Poniżej przedstawiam streszczenie ośmiu tomów ksiąg „The Hive”. Polecam jednak przeczytać je osobiście. Jak na dzieło literatury tibijskiej, są ciałkiem wciągające! 😉

Ekspedycja naukowców wysłana przez tajną placówkę badawczą do eksperymentów biologicznych w Yalahar wyrusza z misją na Quirefang. Prawdziwy cel badań zna jednak wyłącznie główny dowodzący – uratować świat przed tajemniczym wrogiem z innego świata nazywanym enigmatycznie „TO”. Przytłoczony ogromem odpowiedzialności za powodzenie misji, przeplatającej się z niepewnością siebie oraz natłokiem pytań i wątpliwości ze strony towarzyszy ekspedycji staje się coraz bardziej nieufny i wycofany.

Z pomocą golemów robotniczych tworzona jest podziemna baza, w której prowadzone są badania. Powstają pierwsze egzemplarze nowej rasy, lecz nieustające ataki ze strony rybo-ludzi mimo skutecznej obrony golemów wojennych pogarszają morale członków ekspedycji. Są pierwsze ofiary toczonych walk. Eksperymenty jednak trwają, a nowa armia pełzaczy zaczyna przybierać oczekiwaną formę.

Wraz ze wzrostem obsesji prowadzącego badania naukowca na punkcie jego wielkiego dzieła, pogłębia się również jego paranoja. Przypisuje współpracownikom mniej lub bardziej świadome spiskowanie z wrogiem. Pod pozorem testów możliwości najbardziej rozwiniętych okazów bojowych zabija krytycznie nastawionych do jego decyzji członków ekspedycji.

Nękany koszmarami popada w bezsenność. Zaczyna widzieć twarze zamordowanych kolegów. Targany wątpliwościami dotyczącymi słuszności swojego postępowania stara się uciec myślami od odpowiedzialności. Pochłania się eksperymentom jeszcze bardziej. Wyodrębnia sześć stabilnych gatunków nowej rasy.

Przerażeni rozwojem sytuacji oraz obłędem naukowca towarzysze ekspedycji próbują opuścić wyspę, podpisując tym samym na siebie wyrok śmierci. Wszyscy giną w wybuchu statku spowodowanym awarią silnika uszkodzonego wcześniej przez swojego dowódcę.

Armia pełzaczy jest już gotowa. Hodowane są kolejne królowe. Paranoja naukowca przybiera ostateczną formę. Zmęczony brakiem snu i dręczącymi go wizjami zamordowanych przez siebie ludzi traci pamięć, poczucie czasu i świadomość. Okrzykuje siebie bogiem i stwórcą nowej rasy. Pozbawiony strachu przed własnym dziełem zostaje zabity przez instekto-podobne stworzenia.

„Zaatakowali mnie. Mnie, ich twórcę! Uderzę ich moim boskim gniewem, a towarzyszący mi chór duchów zaśpiewa hymn mojej zemsty! Wszyscy zginą. Oczyszczę ten zgniły świat i stworzę nowy! ... Umieram. Zranili mnie. Ale to jest w porządku. Kiedy mogą zabić boga, są wystarczająco silni.”

źródło: The Hive (VIII)

Na powyższym zdjęciu widać prawdopodobnie szczątki pierwszej wyhodowanej przez naukowca królowej insektów.

Tekst napisany przez Knightmare’a w ciekawy sposób tworzy historię tego popularnego od lat miejsca. Nagle pomijane dotychczas drobiazgi, które bez zastanowienia ignorowaliśmy podczas polowań na wyspie nabierają nowego znaczenia. Jeśli kiedykolwiek zastanawialiście się, skąd na The Hive tyle żelaznych elementów konstrukcyjnych, to odpowiedź już znacie. 😉

Tekst ten wydaje się również zaskakująco znajomy…

Weźmy na przykład tajemniczego wroga tak często określanego słowem „TO”. Czy naukowiec miał na myśli Boskiego Króla Qjell, któremu cześć oddawali Njey? A może sam nie wiedział z czym właściwie ma do czynienia? Jakkolwiek by nie było, dość oczywiste odniesienie znaleźć można w literaturze. Kto jest fanem Stephena Kinga doskonale zna powieść z 1986 roku pod tytułem „TO” oraz postać Pennywise’a.

Również motyw szalonego naukowca zatracającego się w swojej obsesji i w końcu ginącego od własnych eksperymentów jest literaturze znany.

W tym wypadku najszybciej na myśl przyszła mi powieść Herberta George’a Wellsa pod tytułem „Wyspa Doktora Moreau” z 1896 roku.

Pomijając przemyślenia na temat moralności i natury ludzkiej, które zostają w głowie po przeczytaniu tej książki i skupiając się wyłącznie na suchych faktach wyciągniętych z fabuły [SPOILER]: tam również naukowiec eksperymentował tworząc hybrydy ludzi i zwierząt, również okrzyknął się ich bogiem… i w końcu również zginął z rąk własnego dzieła, nad którym nie był w stanie zapanować.

Macie inne typy? Podzielcie się nimi w komentarzach! 🙂

THE HIVE W PRAKTYCE

The Hive mimo upływających lat wciąż cieszy się zainteresowaniem graczy. Miejsce to nie tylko przyciąga ciekawym layoutem zapewniającym rozrywkę zarówno nisko, jak i średnio-poziomowym graczom, daje również możliwość zdobycia wielu achievementów, wbicia znacznej ilości punktów w bestiariuszu, bardzo dobrego zarobku oraz zmierzenia się z bossami. Innymi słowy – dla każdego coś miłego.

Zainteresowani? Wybierzcie najlepsze dla siebie opcje z listy poniżej:

ACHIEVEMENTY

ACHIEVEMENTY

The Hive to raj dla kolekcjonerów osiągnięć. Na terenie zamieszkałym przez insekto-podobne stwory można zdobyć aż 21 achievementów i otrzymać za nie 60 punktów.

Większość zgarnąć możemy wykonując zadania zlecone przez NPC Orockle w ramach War Against The Hive Quest:

ANTENA BLINDING

10 zadań – osiągnięcie: „Minor Disturbance” (2 punkty)

50 zadań – osiągnięcie: „Dazzler” (3 punkty)

100 zadań – osiągnięcie: „Hive Blinder” ( 4 punkty)

DISRUPT THE HIVES DIGESTION

10 zadań – osiągnięcie: „Hickup” (2 punkty)

50 zadań – osiągnięcie: „Heartburn” (3 punkty)

100 zadań – osiągnięcie: „Stomach Ulcer” ( 4 punkty)

DISSOLVED CHITIN

10 zadań – osiągnięcie: „Gatherer” (2 punkty)

50 zadań – osiągnięcie: „Supplier” (3 punkty)

100 zadań – osiągnięcie: „Chitin Bane” ( 4 punkty)

PORE STUFFING

10 zadań – osiągnięcie: „Planter” (2 punkty)

50 zadań – osiągnięcie: „Pimple” (3 punkty)

100 zadań – osiągnięcie: „Supressor” ( 4 punkty)

KOLLOS KILLING

10 zadań – osiągnięcie: „Guard Killer” (2 punkty)

50 zadań – osiągnięcie: „Hive Infiltrator” (3 punkty)

100 zadań – osiągnięcie: „Exterminator” ( 4 punkty)

DESTROY THE HIVE CRYSTALS

10 zadań – osiągnięcie: „Headache” (2 punkty)

50 zadań – osiągnięcie: „Manic” (3 punkty)

100 zadań – osiągnięcie: „Confusion” ( 4 punkty)

Kolejnym osiągnięciem do zdobycia jest skompletowanie podstawy i dwóch dodatków do Insectoid Outfitu. Otrzymamy za to achievement „Bane of The Hive” (2 punkty).

W zamian za oswojenie biedronki wykorzystując do tego czterolistną koniczynę otrzymamy osiągnięcie „Lovely Dots” (3 punkty).

Nie zapominajmy też o odkrywaniu mapy! To jedno z łatwiejszych osiągnięć do zdobycia na terenie Quirefang. Musimy przeszukać zaledwie trzy niewielkie obszary: Gray Beach, Hive Pools oraz Hive Pyramids, by odblokować osiągnięcie „Trip To the Beach” (1 punkt).

BESTIARIUSZ

BESTIARIUSZ

The Hive to jedno z najchętniej wybieranych przez graczy miejsc do wbijania punktów w bestiariuszu niezbędnych do odblokowania Charmów.

Potwory występują w dużych ilościach.

Layout terenu jest odpowiedni dla graczy o stosunkowo niskim poziomie doświadczenia – można zacząć uzupełnianie bestiariusza zaczynając od Hive Pools, Hive Pyramids, a dopiero wraz ze wzrostem doświadczenia zacząć polowania w ulu oraz jego podziemiach.

Na samym Quirefang zdobyć można aż 265 punktów.

  • Ladybug – 500 sztuk, 15 Charm Points
  • Crawler – 1000 sztuk, 25 Charm Points
  • Spidris – 1000 sztuk, 25 Charm Points
  • Kollos – 1000 sztuk, 25 Charm Points
  • Swarmer – 1000 sztuk, 25 Charm Points
  • Spitter – 1000 sztuk, 25 Charm Points
  • Waspoid – 1000 sztuk, 25 Charm Points
  • Insectoid Worker – 1000 sztuk, 25 Charm Points
  • Spidris Elite – 1000 sztuk, 25 Charm Points
  • Hive Overseer – 2500 sztuk, 50 Charm Points

Chyba największą zmorą graczy przy uzupełnianiu pozycji bestiariusza okazuje się Hive Overseer. Robak groźny, robak zły, robak stale utrzymujący dystans od gracza, summonujący dwa Spidrisy Elity, których zadawane obrażenia są dość bolesne. O ile profesje magiczne oraz paladyni do tej pory bez większego problemu radzili sobie z tymi potworami, to rycerz w pojedynkę miał nie lada problem by skutecznie toczyć z Hive Overseerami walkę. Konieczne było lurowanie i trapowanie ich pod ścianą. Obecnie pomocna okazuje się tzw. exeta dystansowa, czyli czar Chivalrous Challenge (exeta amp res). Mimo wszystko dla tych, którzy nie darzą The Hive szczególną miłością i sentymentem – polecam uzupełniać tę pozycję w drużynie podczas Rapid Respawn Weekendów.

Nie zapominajmy też o Insectoid Scoutach! Co prawda nie znajdziemy ich na terenie Quirefang, ale są ściśle związani z rasą Hive Born. Od czasu do czasu spotkamy ich na zachód od wioski Greenshore. Warto rozpatrzyć uzupełnianie tej pozycji w bestiariuszu podczas weekendów przyspieszonego respawnu (w razie konieczności poczekać na taką okazję), ponieważ przy regularnym tempie odradzania się potworów całość zajmuje bardzo dużo czasu.

  • Insectoid Scout – 500 sztuk, 15 Charm Points

Więcej na ten temat przeczytacie w części poświęconej zmianom światowym.

ZAROBEK

ZAROBEK

Dobry zarobek na Hive realizować można na dwa różne sposoby:

  • Zbieranie Gooey Mass

Cena zielonych jajek niemal od zawsze utrzymywała satysfakcjonujący poziom dla sprzedających je graczy. Mimo upływu lat wciąż gwarantują one zauważalny profit.

Zdobyć je możemy między innymi wyjmując Gooey Mass z Insectoid Cell znajudujących się na wszystkich piętrach The Hive. Takich kryjówek na terenie całego ula znajdziemy aż 16. Aby móc do nich dotrzeć niezbędne jest zdobycie 50 punktów („Favour Left”) poprzez wykonywanie tasków z War Against The Hive Quest. Każde 50 punktów wymienić możemy na 7 dni (7 x 24h odliczane co do sekundy od momentu wzięcia nagrody) dostępu za zielone kurtyny, za którymi znaleźć możemy Insectoid Cell.

Ponadto zyskujemy coś znacznie bardziej atrakcyjnego: dostęp za kurtynę prowadzącą do poziomu -1 – i to właśnie na tym miejscu chciałabym się skupić. Teren w podziemiach zamieszkany jest przez znaczną ilość Hive Overseerów – znajdziecie ich aż 12.

Polowanie na Hive Overseery to najlepszy sposób na zbieranie Gooey Mass. Spadają one stosunkowo często (zgodnie z zapisem w bestiariuszu należą do grupy „uncommon”), a zdobyta ilość zależy wyłącznie od nas (od czasu jaki poświęcimy na polowanie i od naszego szczęścia). Nie ogranicza nas żaden cooldown określony w queście. Nie ogranicza nas również możliwa do zdobycia ilość (jak w przypadku zbierania jajek z Insectoid Cells – max 16).

Dla tych, którzy kochają życie na krawędzi, a ich mottem jest „Kto nie ryzykuje, ten nie pije szampana!” ciekawą opcją zarobku może być otworzenie zebranych Gooey Mass i zdobycie z nich Four-Leaf Clover .  Jednak nie bez powodu wspominam o tym na końcu tego podrozdziału. Szansa na ten przedmiot jest naprawdę mała. Jeśli zależy wam na konkretnym zarobku, bezpieczniej jest sprzedać jajka. Na dowód tej tezy zebrałam 100 jajek i otworzyłam je wszystkie:

Wierzcie mi lub nie, ale takich pustych jajek otworzyłam już kilkaset. Zdarza się, że cena 100 Gooey Mass przewyższa cenę jednej koniczyny. Żeby nie być stratnym musiałyby wypaść aż dwie! Wnioski są oczywiste.

  • Zbieranie mieniących się Dung Balli

Drugim sprawdzonym sposobem na wzbogacenie się jest kolekcjonowanie mieniących się Dung Balli , które zdobyć możemy wyłącznie poprzez zabijanie bossów pojawiających się w podziemiach ula. Każdy z bossów może pozostawić po sobie od 0 do 2 kulek. Szansa na złupienie ich jest wysoka!

Co prawda mieniące się na zielono Dung Balle zostały zaprojektowane by przyspieszyć nam zdobywanie punktów niezbędnych do otrzymania Insectoid Outfitu – każda użyta kulka dodaje 10 („War Exp.”), jednak z uwagi na fajną animację wykorzystywane są również do ozdoby, m.in. domków. Właśnie dlatego osiągają one dość wysokie ceny na markecie.

Biorąc pod uwagę duże prawdopodobieństwo zdobycia tych przedmiotów, warto od czasu do czasu sprawdzać bossy na Hive.

Powyższy zrzut ekranu to tylko przykład jednej ze zrealizowanych przeze mnie transakcji. Nie chcę sugerować wam żadnej słusznej ceny. Wiadomo, że zależy ona od serwera, zapotrzebowania, częstotliwości aktywowania trzeciego etapu The Hive World Change i wielu innych faktorów.

Double Loot Event

Wiecie już, że można zbierać Gooey Mass bez ograniczeń i sprzedawać je na Markecie, wiecie też że mieniące się na zielono Dung Balle lecą dość często z bossów podziemi The Hive i można zrobić na tym dobre pieniądze. Czy może być lepiej?

Jak najbardziej! Wybierzcie się na polowanie w podziemiach podczas weekendu podwojonego łupu z potowrów, a przekonacie się, jak wielki potencjał ma to miejsce. Event ten działa zarówno na regularnie odradzające się potwory, co oznacza więcej Hive Scythe i Carapace Shield (które same w sobie stanowią niezły profit) i przede wszystkim możliwość złupienia aż 4 Gooey Mass z jednego Hive Overseera.

Weekend podwojonego łupu wpływa również na to, co zdobędziemy z bossów. W tym wypadku z dość dużym prawdopodobieństwem zgarnąć możemy aż 4 mieniące się kulki! Brzmi fajnie, prawda? 😉

BOSSY

BOSSY

O bossach The Hive wspominałam już przy okazji omawiania sposobów na szybki zarobek. Warto jednak rozwinąć ten temat i przedstawić krótką charakterystykę każdego z nich, aby ich specjalne umiejętności nie zaskoczyły was podczas polowania – a wierzcie mi, mogą! 😉

PODZIEMIA HIVE SECONDARY STRUCTURE

Chopper, Maw, Shadowstalker, Mindmasher, Rotspit oraz Fleshslicer to bossy Hive Born występujące w podziemiach ula. W przeciwieństwie do innych bossów z nieregularnym czasem odradzania się – każdy z nich pojawia się kilkukrotnie w ciągu dnia. Ponadto wszystkie mają wysoką szansę na zrzucenie 0-2 mieniących się na zielono Dung Balli , co czyni te je względnie atrakcyjnym obiektem polowań. Ich lokalizacje przedstawia mapka poniżej:

Chopper

Chopper wygląda jak znany nam dobrze Waspoid i jest jego silniejszą wersją. Nie wymaga żadnej szczególnej taktyki. To jeden ze słabszych i łatwiejszych do sprawdzenia bossów. Znajduje się na południu od wejścia za zieloną kotarę.

Jego umiejętnością specjalną jest bardzo słaba „utura” i samoleczenie się o nieznaczne wartości punktów życia.

Maw

Maw wygląda tak samo jak Kollos, czy Hive Overseer. W przeciwieństwie do Kollosa, boss utrzymuje stały dystans od gracza. Jest jednak słabszy od Hive Overseera i nie summonuje żadnych dodatkowych potworów.

Charakteryzuje się dość dużą odpornością na obrażenia (zwłaszcza te fizyczne) oraz specyficznym atakiem w postaci bardzo krótkiego (zaledwie 3 SQM) groundshaker beama. Dodaje sobie punktów życia za pomocą czaru „utura”, do tego leczy się za około 500-600 HP.

Ciekawostką jest fakt, że jeszcze kilka lat temu przed erą żywiołowych broni, osobistych ochroniarzy-summonów, dystansowej „exety”, czy imbuementów, Maw był zmorą dla wszystkich rycerzy polujących solo. Konieczne było odlurowanie go w róg, a mimo to zadawane przez rycerza obrażenia w zwarciu były tak ograniczone odpornością bossa, że Maw nierzadko mocniej się leczył, niż obrywał po tyłku. Dochodziło do sytuacji, że walka z tym bossem trwała kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt minut, zanim ostatecznie został pokonany.

Shadowstalker

Shadowstalker to najsłabszy boss, którego spotkać możemy w podziemiach. Jest on również najłatwiejszy do sprawdzenia. Znajduje się blisko wejścia za zieloną kotarę. Przy odrobinie szczęście nie spotkamy też po drodze żadnych Hive Overseerów. Tego jednak zagwarantować nie mogę, bo potwory tam są często mocno odlurowane.

Jego umiejętnością specjalną jest niewidzialność. Często znika nam z oczu i konieczny jest atak obszarowy by zobaczyć go ponownie. Shadowstalker ucieka, gdy jego HP jest czarne (mniejsze niż 25). Podlecza się również czarem „utura”.

Mindmasher

Mindmasher to jeden ze słabszych bossów, a zarazem najbardziej zdradliwych. Potrafi nieprzyjemnie zaskoczyć niedoświadczonych graczy. Choć sam nie zadaje znacznych obrażeń, to miejsce w jakim się znajduje jest niebezpieczne. Otoczony jest aż czterema Hive Overseerami i całą masą innych potworów. Jest jedynym potworem o wyglądzie Insectoid Workera, który znajduje się w tamtym konkretnym miejscu, dlatego łatwo go wyróżnić pośród innych potworów. Ponadto ma unikalną zdolność klonowania się – dość szybko summonuje 4 kopie samego siebie o jednakowej ilości HP.

W starciu z nim NIEZBĘDNE jest posiadanie Dwarven Ringa, ponieważ Mindmasher bardzo mocno upija. Zaatakowani i nieprzygotowani, stajemy na środku z ósemką potworów, z czego większość to Spidris Elity z wolnego wybiegu lub przywołane przez Overseery.

Kolejną przykrą niespodzianką, zwłaszcza dla rycerzy, może okazać się zauważalne wysysanie many (nawet do 700 punktów many!)

Boss ten leczy się za pomocą czaru „utura”.

Rotspit

Rotspit to boss, który wygląda jak Spitter i jest jego silniejszą wersją. Można go poznać po widocznym z daleka, bardzo długim trującym beamie. Dodaje sobie również nieznaczną ilość HP czarem „utura”.

Z przeciwnikiem toczy walkę w zwarciu. Nie wymaga on żadnej szczególnej taktyki.

Fleshslicer

Fleshslicer to najtrudniejszy i najsilniejszy boss, jakiego spotkać możemy w podziemiach. Znajdziemy go w najbardziej odległej części kompleksu jaskiń. Otoczony jest dwoma Hive Overseerami (a co za tym idzie czterema przywołanymi Spidrisami Elitami) oraz dużą ilością samodzielnych Spidrisów i Spidrisów Elitów. O jego obecności świadczy przede wszystkim bardzo charakterystyczny atak – duży blood-hit wave. Przebiegając tam często nie zauważycie samego bossa, za to wpadnie wam w oko co chwilę rzucana przez niego czerwona fala (niemal co drugą turę).

Jak wszystkie bossy z podziemi ula Fleshslicer leczy się nieznacznie czarem „utura”.

Jak dokładnie działa mechanika pojawiania się bossów w podziemiach ula?

Nie mam pojęcia! Wybaczcie, że pokusiłam się na tę ignorancję. Zrobiłam to tylko dlatego, że w praktyce nie ma to większego znaczenia.

Kiedyś bossy te pojawiały się bardzo przypadkowo. Sprawdzając je, spotykałam, o ile pamięć mnie nie myli, 0-3 sztuki. Ponadto zdarzały się sytuacje, że zabijałam tego samego bossa robiąc kolejne okrążenie. Dowodem na tę przypadkowość może być zrzut ekranu wykonany przez mojego kolegę, emerytowanego boss-huntera z nieistniejącego już serwera – Nerana:

Widać na nim, że chwilę po zabiciu Mindmashera pojawił się kolejny.

Wraz ze zmianami wprowadzonymi przez Cipsoft związanymi z resetem podłóg odniosłam wrażenie, że odradzanie się bossów The Hive stało się mniej przypadkowe. Teraz spotykam 0-2 sztuki. Nigdy więcej. Nie zdarzają się też sytuacje tak szybkiego pojawienia się tego samego bossa. Być może to po prostu pech.

Warto wspomnieć, że bossy kilkukrotnie pojawiały się na moich oczach. Czy to oznacza, że nie można zablokować odradzania się bossów? Niestety nie. Bardzo ciężko sprawdzić to w rzetelny sposób.

Temat mechaniki bossów z podziemia ula pozostawiam otwarty, nie tworząc żadnych teorii. Jeśli jednak macie jakieś ciekawe spostrzeżenia na ten temat, zapraszam do dyskusji w komentarzach! 🙂

Zatem jaką taktykę obrać przy sprawdzaniu tych bossów?

Są ludzie, którzy po prostu idą na polowanie w podziemiach, chcąc zloocić określoną ilość Gooey Mass i jeśli spotkają przy okazji bossa – to fajnie, jeśli nie – trudno.

Moim sposobem jest robienie klasycznych „boss-checków”, polegających na jednorazowym obiegnięciu całego terenu co jakiś czas. Przy okazji zabijam też kilka bardziej natrętnych Hive Overseerów blokujących mi drogę. Jeśli w danym momencie żadnego innego gracza tam nie ma, to niemal za każdym razem spotykam przynajmniej jednego bossa (najczęściej dwa).

THE HIVE OUTPOST

Bossy tej rasy spotkać możemy też na odległej Vandurze. Od czasu do czasu, na południowo zachodnim brzegu wyspy trafimy na znajomo wyglądającą konstrukcję, przypominającą miniaturową wersję ula.

To właśnie tam, na najniższym poziomie (-2) spotkać możemy trzy bossy: The Manhunter (silniejsza wersje Spidrisa Elita), The Hungerer (silniejsza wersja Spittera) oraz The Mean Masher (silniejszą wersję Hive Overseera). Każdy z tych bossów zachowaniem przypomina swój słabszy odpowiednik.

Ich mechanika polega na naprzemiennym pojawianiu się wybranego z określonej puli potwora, w której znajdują się: Spidris Elite, Hive Overseer oraz z bardzo małą szansą wymienione wyżej trzy bossy. Ten konkretny respawn jest niezależny, a potwory pojawiają się z wyraźnie mniejszą częstotliwością od pozostałych (ponad 20 minut). Nie pomoże również weekend przyspieszonego respawnu, czy płatny boost wybranego obszaru.

Warto wspomnieć, że na całą trójkę działa zwiększenie łupu podczas Double Loot Event.

Niestety bossy te wciąż są dość tajemnicze dla polujących na nie graczy. Dla przykładu – The Hungerer, wprowadzony do gry w 2015 roku, został odkryty dopiero po 5 latach.

ZMIANY ŚWIATOWE

Hive Born to rozwinięta rasa, która nieustannie szuka nowych terenów do osiedlenia się. To właśnie dlatego ich zwiadowcy pojawiają się sporadycznie na ziemiach Mainlandu i Vandury.

Insectoid Invasion

Czy pamiętacie, gdy na początku tego artykułu wspomniałam o niecodziennym odkryciu krasnoludów? Wtedy na plantacjach na zachód od miasteczka Greenshore stanęli oni twarzą w twarz ze zwiadowcami Hive Born.

 Ich obecność zależy od aktywności zmiany światowej "Insectoid Invasion". Niestety, aby przekonać się, czy danego dnia jest ona aktywna musimy udać się tam osobiście, ponieważ o zmianie tej nie jesteśmy informowani ani przez Towncryera, ani na tablicy ogłoszeń w Adventurer's Guild.

The Hive Outpost

Instekto-podobne kreatury dotarły na południowo-zachodni brzeg Vandury i zbudowały tam swoją placówkę. W tym wypadku mamy do czynienia z tzw. „Mini World Change”, którą oficjalnie ogłasza Towncryer słowami:

„A chitinous Hive outpost has been located on Liberty Bay's coast. Make sure those locusts are toast!”

Informacje możemy znaleźć również na na tablicy ogłoszeń w Adventurer's Guild:

„A hive infestation has been sighted south-west of Liberty Bay! An unnerving humming and buzzing is filling the air.”

Spotkać tam możemy głównie słabszych przedstawicieli rasy, jednak na samym dole naprzemiennie pojawiają się: Spidris Elite, Hive Overseer oraz bardzo rzadko trzy bossy – The Manhunter, The Hungerer i The Mean Masher.

The Hive Outpost to godne polecenia miejsce zwłaszcza dla niskopoziomowych graczy, dla których Hive Secondary Structure jest jeszcze za trudny na codzienne polowania.


SPOILERY - WAR AGAINST THE HIVE QUEST:

https://tibiopedia.pl/quests/War_Against_the_Hive_Quest

https://tibia.fandom.com/wiki/War_Against_the_Hive_Quest

https://www.tibiawiki.com.br/wiki/War_Against_The_Hive_Quest


ŹRÓDŁA:


Specjalne podziękowania:

  • Williams - za przełożenie poradnika na język angielski,
  • Xizyy - za przełożenie poradnika na język portugalski,
  • Mogh i Haishen - za pomoc w merytoryczną,